Vitamin D a jeho význam pro náš imunitní systém

Vitamin D ovlivňuje více než 200 chemických reakcí v našem těle a receptor pro tento vitamin byl nalezen téměř ve všech našich buňkách a tkáních! Je známý hlavně pro svůj vliv na zdraví kostí a udržení jejich struktury. Poslední výzkumy prokazují jeho vliv i na další oblasti jakými jsou imunita, buněčná diferenciace, sekrece inzulinu, regulace krevního tlaku, metabolismus vápníku… 

Co je vitamin D?

 

 

Je to souhrnný název pro skupinu steroidních prekurzorů (kalciferoly) nezbytných k syntéze hormonu kalcitriolu, který je nejaktivnější formou vitaminu D (1,25 dihydro­xycholekalcife­rol).

Rozlišujeme dva základní typy: vitamin D2 (ergokalciferol), přítomný v rostlinách a vitamin D3 (cholekalciferol), přítomný v kůži živočichů. 

Receptor vitaminu D (tzv. „VDR“) je přítomen téměř ve všech buňkách našeho imunitního systému. 

Jak získáme vitamin D?

  1. Slunce: je nejlepším zdrojem (potřebujeme UVB záření 290–315 nanometrů). Stimuluje tvorbu D3 v epidermu kůže. S UVB to ale není jednoduché. Neprochází mraky a někdy ani ozónovou vrstvou (pokud je slunce hodně nízko a paprsky dopadají pod úhlem menším než 47°). U nás je příznívá situace kolem poloviny června mezi 10. a 16. hodinou. Choďte na sluníčko alespoň na 30 minut bez opalovacího krému například s odhalenýma rukama a nohama. Při pobytu na sluníčku se nemůžete vitaminem D předávkovat.
  2. Potraviny:po­travin s vitaminem D je málo, jsou to např. mastné ryby (makrela (210 IU), losos (530 IU), sardinky (230 IU), tuňák (220 IU), rybí játra, vaječný žloutek (21 IU). 
  3. Doplňky stravy:vitamin D2, vitamin D3 (nejaktivnější forma). Dlouhodobé vysoké dávky mohou způsobit hypervitaminózu. Hypervitaminóza vitaminu D může zvýšit hodnoty vápníku v krvi, ledvinové kameny a další problémy. Na druhou stranu, pokud máte výrazný nedostatek, je vhodné vitamin D doplňovat, což je sluněním a stravou někdy složité. Doplňky jsou pro to vhodnou formou na krátké období a potřebné dávky mohou být vyšší než jsou maximální přípustné dávky u nás. Problémy v zažívacím traktu, nedostatek žlučových solí, nízkotučné diety nebo nedostatek hořčíku mohou způsobit, že i přes doplňování vitaminu D ve formě doplňků se nepodaří hladinu zvýšit. Je proto vhodné poradit se s odborníkem a najít skutečnou příčinu .

Pro organismus je suplementace vitaminem D3 výhodnější a přirozenější. Je o jednu třetinu účinnější než forma D2. (VYSKOČIL, 2011).

 



Jak se vstřebává vitamin D?

Poté, co je vitamin D zkonzumován ve stravě, nebo se vytvoří v kůži, dochází v tenkém střevě k jeho vstřebání a vstupuje do krevního oběhu a pak do jater, kde se přeměňuje na D2 (kalcidiol). V ledvinách je pak přeměněn na nejaktivnější formu – vitamin D3.

Vstřebávání vitaminu D ovlivňují pozitivně i žlučové kyseliny a strava bohatá na tuky. Zhoršené vstřebávání tuků může také negativně ovlivnit vstřebávání vitaminu D.
(Jabor a kol. 2008).

Proč je vitamin D důležitý?

  • Je modulátorem imunitního systému
  • Zvyšuje vrozenou imunitu
  • Zvyšuje odolnost proti virům i akutním respiračním onemocněním
  • Jeho hladina ovlivňuje sekreci inzulinu i glukózovou intoleranci
  • Může ovlivňovat hladinu krevního tlaku
  • Potlačuje nadměrné množení buňek
  • Ovlivňuje zdraví kostí a svalů (spolu s vitaminem K2)
  • Dokáže snížit autoimunitní odpověď organismu
  • Může ovlivnit riziko onkologických a civilizačních nemocí (diabetes 2, RS…)

Co může být příčinou nedostatku vit. D?

  • Obezita
  • Kojení
  • Zánětlivé onemocnění zažívacího traktu
  • Striktní stravovací omezení – veganství, vegetariánstvní nebo strava bez tuku
  • Menopauza 
  • Zimní období bez slunečního svitu
  • Celkové zakrývaní pokožky nebo opalovací krém „vždy a všude“
  • Stres, zvýšený kortizol
  • Špatné vstřebávání
  • Stáří, suchá pokožka (pro tvorbu vitaminu D potřebujeme deriváty cholesterolu)
  • Pigmentace kůže (čím je tmavší kůže, tím nižší je syntéza vitaminu D)

Jaké jsou jednotky u dávkování vitaminu D?

Vitamin D se udává v mikrogramech (mcg) nebo i v mezinárodních jednotkách IU. (Mezinárodní jednotka je měrná jednotka pro množství účinné látky, založená nikoli na hmotnosti, nýbrž na naměřeném biologickém působení nebo účinku. (Wiki­pedie).

V běžných doplňcích stravy je doporučené dávkování 25 mcg = 1000 IU (nebo 1 mcg=40 IU), které je pro prevenci postačující. 

Maximální přípustná dávka u nás je u dos­pěloho člověka 4000 IU, u dítěte 1–3 roky je to 2500 IU, u kojenců do 6 měsíců 1000 IU. Doporučené dávky jsou nižší. 

 

Dá se vitamin D měřit?

Z naturopatického hlediska je důležité, měřit si hladinu vitaminu D alespoň 1× ročně. V zimě, v našich klimatických podmínkách, nebo i s životním stylem ve městě, kde jsme celý den zavření v kanceláři, se může stát, že zjistíme nedostatek vitaminu D (doporučená hladina je 75–125 nmol/l 25 hydroxy-vit.D). Pokud zjistíte, že máte výrazný deficit, lze dávky pro doplnění krátkodobě zvýšit. Je dobré se vždy obrátit na svého lékaře nebo terapeuta a správně nastavit dávku. Vitamin D může mít interakci s řadou léků. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení